Razina samostalnosti u odnosu na izvršavanje pojedinih životnih radnji neophodnih za normalno funkcioniranje djeteta, izvršavanje određenih radnih zadataka, donošenje odluka u skladu s dobi i još niz životnih situacija kroz koje djeca prolaze u svom odrastanju postale su vrlo upitne u smislu : „Što sve djeca mogu, a roditelji misleći da im čine dobro to odrađuju umjesto njih?“
Na nama odraslima je odgovornost da naše malene ohrabrujemo, osnažujemo, usmjeravamo i potičemo, a ne sputavamo u pokušajima da nešto učine sami komentirajući: „Pazi past ćeš, porezat ćeš se, nije to za tebe.“ Neophodno je brinuti o sigurnosti djece, no postoje načini kako se to radi, a da ne sputavamo dijete u osamostaljivanju i odrastanju.
Kategorija samostalnosti, formiranih socijalnih vještina, emocionalne zrelosti, pripremanja djeteta za život svevremenska je i univerzalna. Svi stručnjaci koji su se bavili u prošlosti i naši suvremenici slažu se u tome da su rani razvoj i predškolsko doba od presudne važnosti kakvo će dijete biti u budućnosti. U ovom tekstu koristit ću savjete Marie Montessori, psihijatrice i pedagoginje koja je tvorac pedagoške metode Montessori – metode odgoja i obrazovanja predškolske i osnovnoškolske djece. U osnovi ove odgojne metode je moto: Pomozi mi da to učinim sam. Isticala je da su rani odgoj i obrazovanje, uz poticaje i interakciju, jedna od pretpostavki za razvoj mozga. Smatrala je da sposobnosti koje djeca steknu u ranom djetinjstvu imaju važnu ulogu u razvijanju uravnoteženog, poduzetnog i kompetentnog ponašanja.
Neki će se roditelji manje-više složiti s nabrojanim aktivnostima u donjoj tablici te potvrditi kako njihova djeca imaju slične zadaće i izvršavaju ih bez poteškoća.
Mnogi se roditelji neće složiti s njima pa će reći: „Zar da moje dijete od 10 godina kosi travnjak? S 12 godina da reže živicu?! Bolje je da sjedi i uči. Sve drugo ću napraviti ja.“ Naravno da se djeca neće protiviti takvoj odluci roditelja.
Nas zanima, što vi mislite, što će društvo, a u konačnici vi u budućnosti dobiti od odgoja u stilu: „Pusti, odmori se. Sve će to mama ili tata odraditi”?
Možemo li očekivati da će dijete za koje sve odrađuju roditelji jednom postati aktivan, poduzetan i kompetentan građanin?
Zato, pročitajte tablicu i vidite gdje ste tu vi i vaše dijete? Prisjetite se koje ste sve vještine posjedovali u dobi u kojoj je sada vaše dijete i jeste li bili od strane roditelja osnaživani, previše štićeni, ignorirani ili imali pregršt zabrana.